برگزاری کارگاه نقاشی «در رثای سیمرغ تجلی» با یاد سردار دلها
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۲۵۰۸
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، حبیبالله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر، درباره هدف برپایی کارگاه نقاشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: به مناسبت نخستین سالگرد شهادت شهید سلیمانی، سردار دلیر اسلام، گروه تجسمی فرهنگستان هنر با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین، در نظر دارد مفاهیم و مضامین مختلف برآمده از زندگی و رشادتها و شهادت این بزرگمرد را روایت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صادقی در زمینه قابلیت هنرهای تجسمی برای بازگو کردن ارزشهای دینی و انقلابی اظهار کرد: از قابلیتهای فراگیر حوزه تجسمی این است که گستره اندیشه و کاری را که این شخصیت جامعالاطراف در طول دوران زندگی خود انجام داده نمایش بدهد. پس ما تلاش کردیم که صورت هنر اجتماعی را با ترجمان ارزشهای دینی و انقلابی دنبال کنیم تا در این راستا گوشهای از فعالیتهای ارزشمند این شهید عزیز را روایت کنیم.
رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر در ادامه به چگونگی اجرا و خلق این اثر پرداخت و خاطرنشان کرد: پیروزی مردم ایران در زمینههای مختلف، وابسته به اندیشه علوی و اندیشه تشیع است. ما امروز باید با کار تبیینی و تکوینی، اثری را به رؤیت جامعه برسانیم که مقام و منزلت پدیدارشناسانه تاریخ ایران بزرگ، عزتخواهی و اندیشه توحیدی مردم ایران را نشان بدهد. شهید سلیمانی عصاره پدید آمده از عزتخواهی مردم ایران و شهدای برآمده از انقلاب است.
او در ادامه به توضیح درباره عنوان و چگونگی برپایی این کارگاه پرداخت و گفت: عنوان کارگاه «در رثای سیمرغ تجلی» است که آن را بهتنهایی اجرا میکنم. این اثر در چهار پرده ۵/۲ متر در ۲ متر که مجموعاً ۱۰۰ مترمربع را شامل میشود، خلق و اجرا خواهد شد.
در نخستین روز این کارگاه، کار با احترام به روان این شهید نامدار و با صدای قرآن و پیامهای حضرت امام خمینی (ره) راجع به شهدای بزرگوار و گفتارهای مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، درباره شهید سلیمانی آغاز خواهد شد و با پخش صدای سردار شهید ادامه خواهد یافت. روز دوم طراحیهای مقدماتی (اِتودها) را اجرایی خواهم کرد؛ یعنی میخواهم تصاویر را با سیستمی روی تابلوها بزرگ کنم. سومین روز این کارگاه، رونمایی از بیان تصویری هویتیافته و تجلییافتهای است که روی آن لایهلایه رنگ گذاشته شده است. امیدوارم بتوانم این کار را ظرف پنج روز اجرایی کنم.
صادقی درباره گزینش عنوان «در رثای سیمرغ تجلی» برای کارگاه مذکور گفت: با توجه به جایگاه و نقش ویژه و کمنظیر سردار شهید سلیمانی در گفتمان مقاومت و پایداری، یکی از آن واژگانی که میتواند بهطور نمادین، بیانگر بخشی از ساحت وجودی آن شهید عزیز باشد، «سیمرغ» است. سیمرغ هم ریشه در اساطیر ایرانی دارد و هم در وادی عرفان صورتی نمادین یافته است؛ سیمرغ، هدایتگر و نیکخواه و بهعبارتی همان پیر و انسان کامل است. تجلییافتگی، مظهریت یک شهید است. شهید هم زمانی تجلی پیدا میکند که فدیه الهیاش را، که همان جانش است، در راه خدا میدهد. من در انتخاب این عنوان میخواستم جامعیت هنر را در سه روایت (رثا، سیمرغ، تجلی) بیان کنم.
او در پاسخ به این پرسش که بهعنوان هنرمندی که بیشتر آثارش درباره شهدا بوده، سیر چهلساله این هنر را تا به امروز، چگونه میبیند، گفت: یکی از ویژگیهای هنر انقلاب اسلامی این است که هنرمندان انقلاب اسلامی از روز نخست به دنبال این بودند که صورتی نو و تکوینی و تجلییافته از ارزشهای دینی و اندیشه علوی به دست آورند. اولین کاری که انقلاب انجام داد و پیشگامان هنر انقلاب دنبال کردند این بود که هنر اجتماعی در انقلاب اسلامی، اندیشهای فراگیر دارد و هنرمند انقلاب باید صورتی بیافریند که هویت اندیشه و معرفت دینی جامعه را در بر داشته باشد. این نتیجه چهلساله را در کتابها و آثار هنرمندان این دوره میبینیم. هنری که توانست در نهادشناسی، نشانهشناسی، گذار و گذر از بیانهای شخصی و شعارزده هنرمندان انقلاب، این یقین و باور قرآنی و علوی را روایت کند.
کارگاه «در رثای سیمرغ تجلی» از روز سهشنبه ۱۶ دی تا شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ در نگارخانه خیال مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار خواهد شد.
کد خبر 5109464منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری قاسم سلیمانی حبیب الله صادقی موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر قاسم سلیمانی تئاتر ایران ویروس کرونا شبکه سه سیما جشنواره فیلم عمار سینمای مستند برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره سردار آسمانی سریال ایرانی شبکه افق فیلم سینمایی عکاسی فرهنگستان هنر شهید سلیمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
گفتمانِ زوال اسرائیل با تلاش امام از داخل ایران آغاز شد، توسط رهبر انقلاب تداوم یافت، به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای مواجههی مستقیم کشورمان با اسرائیل و یا بهتر است بگوییم صهیونیزم جهانی و رو کردن اهداف پنهانی آنها نزد افکار عمومی جهانی بود؛ زیرا آنچه که از فساد، فقر و نیز رکود در عرصههای مختلف اجتماع، در ایران رقم میخورد، به سبب نفوذ صهیونیستها در ارکان حکومت دستنشانده پهلوی بود. امام خمینی (ره) آغازکننده چنین حرکتی در سطح گسترده بودند و خود نیز در سخنرانیهای متعدد بر تقدم دشمنی صهیونیستها نسبت به آمریکا و شوروی و امثالهم تأکید داشتند؛ به عنوان نمونه در سخنرانی خویش در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی فرمود «امروز نباید فکر بکنیم ایران چه جور است. ما امروز فکر بکنیم دنیا چه خبر است، تکلیف ما در مقابل دنیا چیست. همین جنگ تحمیلی را درست کردند، نقشهای که صهیونیستها دارند عملی بشود. از یک طرف نگذارند اسلام تحقق پیدا کند، اگر اسلام در ایران تحقق پیدا کند و قهراً در ممالک دیگری هم خواهد رفت و رفته است هم، آن وقت آن بساط آنها، بساط صهیونیستها برچیده میشود، آمریکا و شوروی دستش از ممالک اسلامی قطع میشود.» (15 شهریور 1362) این مطلب فصل جداگانهای از مطالعات اندیشمندان را به خود اختصاص داده که شرح آن در این مطلب نمیگنجد.
در همین راستا گفتمان مهمی که امام بزرگوار ما آغاز کردند و نسبت به آن تا انتهای عمر خویش تأکید داشتند، مسئله آزادی فلسطین از چنگ اسرائیل غاصب بود. معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکتی راهبردی از سوی امام بود تا به همگان نشان دهند که مسئله فلسطین و مبارزه با صهیونیستها و سرکوبی آنها یکی از سیاستهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین این گفتمان همان طور که اشاره شد، با مبارزه از داخل ایران آغاز شد و به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.
تحقق عصر ظهور مسیح با تصرف اراضی قدس! / بررسی دیدگاه عالمان یهود درباره اشغال فلسطیناین راهبرد امام توسط جانشین خلف ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب در طول دوران رهبریشان تداوم داشت. ایشان در سخنانی، صهیونیستها را پدیدهای شیطانی دانستند که باید با او مبارزه کرد. ایشان در این باره فرمود: «مبارزه با پدیده شیطانی تروریسم را تکلیفی تخلفناپذیر برای خود میدانیم و تلاش در راه این مبارزهی بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته.» (1390/04/03) و در جایی دیگر، حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم را از سیاستهای راهبردی نظام معرفی کرده، فرمود «کسانی که از روز اولِ انقلاب، یکی از برنامهها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیستها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است.» (1379/09/25) و نیز در سخنانی تأکید داشتند «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.» (1380/02/04) محور بعدیِ مبارزه با صهیونیسم جهانی توسط امام، ریشهکن کردن آن از منطقه و جهان است که در ادامه به آن اشاره میشود.
.
اما، امام خمینی (ره) پا را فراتر گذاشتند و مسئله نابودی و زوال اسرائیل را در اندیشه مسلمانان جهان پروراندند؛ اندیشهای که سالها پس از فوت امام به عنوان آرزویی دستنیافتنی تلقی میشد، اما اکنون با توجه به حوادثی که در جهان علیه صهیونیستها اتفاق میافتد، به این آرزو نزدیکتر میشویم. امام بارها در سخنرانی خویش، اسرائیل را یک غده سرطانی در بین جامعه مسلمین میدانستند که باید زودتر این غده را جدا کرد. ایشان در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما در سال 62 اینطور فرمود «من امیدوارم که ان شاء الله این غده سرطانی در بلاد مسلمین و آن غده سرطانی در آن طرف بلاد مسلمین که آنجا اسرائیل است و اینجا حزب بعث است، ان شاء الله خداوند ریشه این را بکند.» (09 اسفند 1362) یا در جمع مهمانان داخلی و خارجی در جشن پیروزی انقلاب درباره لزوم اجتماع مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل فرمود «بیش از بیست سال است فریاد کردهایم این غده سرطانی را اجتماع کنید و از بین مسلمین بیرون کنید، بیت المقدس را از او بگیرید، کشورهای اسلامی را از این غده سرطانی آزاد کنید.» (21 بهمن 1360)
همایون: یهودیان اسرائیل در دو نوبت سرکوب میشوند! / با پیروزی انقلاب اسلامی نبرد آخرالزمانی سرعت گرفت + فیلمبنابراین امام آغازکننده گفتمان نابودی اسرائیل و بلکه آغازگر مبارزه تن به تن با این رژیم منحوس بود و در این باره نیز رهبر معظم انقلاب همین گفتمان را تداوم دادند. ایشان در سخنانی درباره اینکه امام خواهان نابودی اسرائیل بود، فرمود «امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّهی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است.» (1392/06/14)
اندیشه زوال اسرائیل در تفکر رهبر معظم انقلاب، طیّ سالهای رهبری ایشان، رنگ و بویی عمیقتر به خود گرفت و تبدیل به قضیهای جدیتر شد. ایشان در این باره فرمود «نباید شک کرد که شجرهى خبیثهى اسرائیل که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ»1، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بىشک نابود خواهد شد.» (1370/08/15) و در سخنانی دیگر تصریح داشتند که «نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسألهای است که با مصالح ملتهای این منطقه سرو کار دارد.» ( 1379/09/25) همچنین در بخشی از پیامشان به حجاج بیتاللهالحرام، زوال اسرائیل را نزدیک دانسته، فرمود «بر خلاف آرزوی احمقانهی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است.» ( 1393/07/08) و در مهمترین سخنان خویش درباره نابودی اسرائیل که تبدیل به ترندی جهانی شد، تأکید بر این موضوع بود که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. بنابراین دانستیم این جملهای که از رهبر معظم انقلاب در بین مردم رواج یافت، مبتنی بر پیشینیهای بود که امام خمینی (ره) عَلم آن را بلند کردند و بارها توسط رهبر معظم انقلاب تکرار شد و در صحنهی عمل هم تبدیل به مبارزه مستقیم شد.
---------------
پاورقی:
1. اشاره به آیه26 سوره ابراهیم: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ و مَثَل کلمه ناپاک [که عقاید باطل و بی پایه است] مانند درخت ناپاک است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد.»
انتهای پیام/